BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Dec 9, 2009

Nasib Seorang Blogger

Susah juga ye nak jadi seorang blogger!! Patutlah ramai blogger menyembunyikan identiti dari terus dikenali. Pelbagai masalah timbul apabila identiti kita dikenali oleh sahabat, sanak saudara dan masyarakat. Apabila dikenali susah sedikit untuk mengulas atau meluahkan pendapat di ruangan blog kita sendiri. Pendapat kita tidak semestinya disukai oleh pembaca blog maka akan ada komen yang akan timbul. Itu biasalah dan menjadi satu tanda aras bahawa penulisan kita diikuti oleh ramai orang. Tapi bila orang keliling kita tahu tentang tulisan kita....huh...naik merah telinga menahan ombokan kawan-kawan. Memang betul pun apa yang sahabat yang mengenali itu mengkritik kita sebab dia orang amat memahami karekter kita diluar sana. Kadangkala tulisan kita seolah-olah melambangkan seorang manusia yang amat sempurna dan tanpa batasan menghentam orang kiri dan kanan. Tapi hakikatnya sebenarnya kita juga seperti orang lain disekeliling masih bersambalkan belacan, mencicah tempoyak,berulamkan petai. Masih terdapat kelemahan sebagai manusia biasa. Bila ruang bicara kita ini diketahui oleh kenalan maka dengan sendiri keberanian itu mula kendur, bukannya takut tetapi ingin menjaga sensiviti masyarakat sekeliling.
Masalah juga bila kita tidak menampakkan indentiti kerana akan dikatakan blogger yang pengecut. 'Lempar batu sembunyi tangan' satu ayat yang klise terhadap blogger. Tapi bila didedahkan identiti maka kreativiti mula tersangkut-sangkut bagai motor nak habis minyak. Banyak pula pihak ingin saman menyaman jika isu itu agak sensitif, main juta-juta pulak tu mau londeh seluar dalam.
Ibarat kata pujangga 'kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai' membujur lalu melintang patah akan ku redah jua lautan api. Blog tetap aku memblog....warghhhh

0 pesan memesan: