BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jul 28, 2009

Kisah Hantu 'Ceplos- Mana Hantu??'

Sekarang ni banyak tul kisah hantu kat dalam tv, filem dan media massa. Perghh hebat tul kalau bab hantu setan ni dalam masyarakat Melayu. Semua kejadian tu memang wujud dan memang dibuktikan kewujudannya atas mukabumi ini. Masalahnya sekarang mengapa ramai orang nak 'menjernihkan' hantu tu daripada perangainya yang memang buruk tu.
Ok contoh terdekat sekarang ialah drama hits 'Ceplos' yang menunjukkan hantu tu baik dengan menolong orang atau tuannya. Baik sungguh penerbit tu dengan mensuci murni perangai setan jadi baik. Kesannya kalau orang x fikir langsung adalah setan ni boleh buat kawan le. Dah jadi cam kartun orang putih 'Casper' dimana hantu a.k.a setan tu baik dengan tolong orang. Memang pelik tul le kenapa kita juga nak ikut cam orang putih tu. Kalau dah setan tu tetap le setan, memang jahat walau buat, pikir, ubah, repair camanapun. Dulu ada cerita 'Anak Pontianak' yang menunjukkan pontiak tu baik dengan menolong orang. Hahaha memang lawak le pontianak tu cam 'Hulk' boleh tuko2 rupa nak lawan orang jahat. Mujurle 'anak pontianak' tu kira lawa le juga bole le tenguk tambahan pulak kalau dia x pakai baju....hahahaha. Camtu le obsesnya orang kita dengan hantu, setan, jin sampai makhluk camtu tu pun nak dipulihkan akhlaknya.
Sedihnya anak-anak kita pun suka bebenor tengok cerita camtu. Habis pemikiran 'kain putih' anak kita diconteng2 dengan warna hitam dan kelabu. Kalau mungkin nanti dia orang dah besar boleh pikir menda camtu salah tetapi obsesnya pada hantu tentu ada ada. Jadi le dia orang cam kita ni apa salahpun semua hantu. Duit hilang kata toyol, accident kereta kata nampak hantu padahal dah ngantuk. Kalau hantu tu ada persatuan tentu dia orang hantar memorandum bantahan sebab semuanya salah dia orang.
Generasi kita dimomokan dengan takut pada hantu. Jgn jalan waktu senja nanti disorok hantu kopek. Jgn jawab salam nanti ada hantu kum-kum. Jgn mandi lama nanti ditarik hantu air. Semuanya x boleh sampai kita jadi takut. Pastu kalau nak terkucil waktu malam kena le gerak orang tua sebab takukan hantu. Kita juga kena marah sebab ajak dia orang temankan ketandas yang jauh dari rumah. Hahahaha....semua salah, memang pening kepala. Tapi persoalannya ada ke orang mati kena cekik dek hantu?? Cuba gak cari jawapan tu tapi x pernah jumpa le.
Kepercayaan kepada perkara ghaib tu memang boleh tapi xmau le melampau2 sangat sampai hidup kita ni seolah2 'diselubungi misteri nusantara'. Semua berpaksi pada menda ghaib, hantu, setan wat apa pun. Kita ni sebaik-baik kejadian yang diciptakan oleh Allah S.W.T untuk menjadi khalifah dimukabumi ni. Apa le hantu setan tu sampai kita takut sangat dan terjajah oleh kengerian terhadap makhluk tu.

0 pesan memesan: