BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Aug 12, 2009

Pengajian Agama or Ceramah Politik

Semalam aku pergi le ke surau sebelum waktu Isyak. Nak dengar juga le pengajian agama sbb lama juga le tak pergi. Al maklumlah sibuk sangat kut aku ni sampai terlewat sbb pengajian dah berjalan. Menyelitkan aku kat barisan belakang. Ooooo....ustaz ni ke. Bekas calun ari tu, ok le juga dapat pandangan dari pelbagai pihak.
Terus duduk dan menundukan kepala tanda khusuk le aku tu. Bab pertama aku dengar pasal inkues Teoh Beng Hock. Ada kaitan kut pasal ceramah malam ni. Ulasan diberi pasal inkues tu. Ermmm....ustaz (penceramah) tu macam dah tau aje siapa salah dan benar. Semua macam tak betul bila nak inkues tu dijalankan. Ishh....tak dijalankan inkues nak ada inkues. Bila dijalankan siasatan semua orang tak betul. Biarlah le inkues tu berjalan dulu. Betul ke tak mana kita tau tak abis lagi pun siasatan. Sabor aje le......
Cerita bab kedua adalah berkaitan zalim. Tang ni aku ada menyirap sikit le. Tapi tak sampai jadi hijau. Kata penceramah tu kerja group dia yang boleh peneroka dapat pemilikan tanah tu. Bagus le tu. Orang dulu tak pernah nak buat macam dia orang. Ermmmm.... Hasil pertanian dah meningkat bila diusahakan sendiri. Cantik... Selama ni agensi kerajaan tu memerah hasil titik peluh peneroka. Geran tak bagi sebab agensi tu nak uruskan dan kutip hasil. Maksudnya zalim le tu. Hah!! Tang sini aku mula tak selesa kenyataan tu.
Aku anak peneroka, pernah kerja dengan agensi tu, kawin pulak dengan anak peneroka. Sekarang masih duduk kat sini. Sekurang-kurangnya aku tau agensi tu tak zalim. Memang aku membela agensi tu. Sebab aku tau dari mana asal usul. Nun kat kampung hidup susah. Tanah ada le 1 ekar adik beradik ramai. Mak ayah kerja siang malam. Nak rezeki ayah dapat tanah rancangan. Berbondong-bondong kami pindah duk kat tanah rancangan. Jauh dalam hutan. Ramai yang datang, sama macam ayah semua bekas perajurit. Kerajaan bantu bagi tanah suruh usaha. Alhamdulillah kehidupan kami berubah.
Takan zalim lagi kalau camtu. Memang le dia orang nak juga hasil dari usahasama jadikan tanah rancangan tu. Ada le juga cukai kat sana sini, biasa le tu. Takan terus je nak bagi geran kat orang kita. Dah bagi memang ada yang jual, ramai dah. Tu le antara sebab geran tu lambat diserahkan pada peneroka. Banyak le lagi sebab, aku tau kerana pernah kerja kat situ. Berlakunya penyelewangan tu memang ada tapi tak le teruk sangat. Maklumlah manusia ni kan tamak. Tapi takle teruk sangat agensi tu sampai kata zalim.
Kalau nak berjuang menuntut hak tu tak ada masalah kat aku. Sokongan akan diberi. Tapi kalau sampai nak mengata orang zalim sebab benda yang kita rasa salah mana aci. Ada jasanya yang lebih besar mengubah hidup orang kita ni.
Lepas tu kisah ex MB Nizar pulak timbul. Kisah lilin yang dipegang tu. Kata ustaz tu tak salah sebab lilin tu warna putih bukan merah. Lilin putih macam adat aje. Warna merah pasal agama dia orang. Hermmm....kesitu le pulak. Katanya lagi jangan terus menghukum tanpa merujuk pada alim ulama. Rasanya Dewan Ulama Pas pun dah putuskan benda tu. Abis tu camana?? Takan semua benda nak dibela walau salah. Kang jadi cam geng sebelah tu camana?? Sama aje le walau tak serupa.
Pastu aku mula le buat dengar tak dengar aje pengajian/ceramah tu. Dah melalut-lalut. Orang Melayu tak sedar le. Tak faham politik. Semua tak baik. Cerita tentang pengajian dah tak timbul. Pasal politik sesaja. Aku tengok sorang-sorang keluar pergi baring kat luar. Lastly Pak Imam gi kuar juga main kucing. Aku? Slow aje keluar sebab dah tak sesuai rasanya.
Sebenarnya banyak benda yang aku suka pada pengajian tu. Pertamanya dah cam ceramah politik. Keduanya kalau nak celah pasal politik tak kisah le sangat tapi jangan banyak sangat dan sebut nama somebody. Ada isu semasa tu biarlah mahkamah putuskan dulu. Tak percaya mahkamah nak percaya kat intitusi mana lagi?? Mahkamah korup....nanti dia orang tanggung le kat mahkamah Allah S.W.T. Kat dunia ni tu aje mahkamah yang ada.

0 pesan memesan: