BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jun 19, 2009

Krisis 'PAS' - Pandangan Luar Kotak

Menelusuri polemik dalam parti PAS sekarang ini membuat aku tertanya2 bagaimana perkara semcm ini boleh terjadi. Kalau ada yang berminat lebih mendalam boleh lihat blog Mat Pot

Apa yang ingin aku tanyakan kenapa parti itu x dapat membuat satu keputusan yang jitu tentang UG? Adakah struktur pentadbiran/hiraki dalam parti itu menimbulkan masalah?. Untuk orang yang berada di luar parti itu memang agak memeningkan kerana suara pihak yang mana ingin didengari kerana skrg PAS juga memainkan peranan penting dalam survival Islam dan Melayu di tanahair kita ini.

Di satu sudut Pas mmg dalam kerugian kerana isu ini kerana ianya telah dimainkan oleh pelbagai pihak yang menentang atau sebaliknya. Tetapi apa yang penting sekali adalah pandangan rakyat biasa terhadap isu ini. Boleh dikatakan tidak semua rakyat melihat dan mengupas isu ini secara mendalam. Pemahaman yang mendalam dalam isu ini hanya dikatakan dan difahami oleh ahli PAS itu sendiri malahan tidak kesemuanya mengerti apa yang berlaku. Jadi bagaimana pula dengan persepsi orang2 biasa tentang hal ini. Persepsi memainkan peranan penting terhadap sokongan terhadap sesuatu parti kerana tidak semua mengikuti politik secara kritis. Pandangan terhadap isu UG ini akan melemahkan sokongan terhadap parti PAS sendiri. Jadinya kita lihat PAS juga yang menanggung kerugian. Makcik2, pakcik, petani, tokey kedai, tidak akan mengulas dan mengupas isu ini dengan mendalam tetapi hanya melalui persepsi masing2. Lihat mereka sendiri pun berbalah macam mana pula kalau memerintah. Itulah persepsi golongan ini sekarang yang ditemui dan difahami oleh pelbagai lapisan masyarakat. Mungkin kita yang berada diruang maya yang penuh informasi dapat memahami isu ini dan dapat berhujah antara satu sama lain tentang kebenaran masing2. Bagaimana pula dengan mereka2 yang berada diluar sana adakah faham dalam minda tentang hal ini??

Maka diharapkan PAS dapat menyelesaikan masalah ini dengan segera dan jika terdapat isu2 besar pada masa akan datang selesaikan melalui mesyuarah. Biarkan politiking itu berlaku di dalam 'cawan' sahaja jgn sampai tertumpah. Masyarakat Islam hari ini bergantung harap pada parti PAS untuk mencorakan masa depan namun politiking yang berlaku seolah meranapkan impian tersebut. Kebergantungan masyarakat akan pudar dan hilang lantas ini merugikan semua pihak.

0 pesan memesan: