BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Jun 22, 2009

PPSMI - Komentar

Minit Mesyuarat MT

11.30 PM : Ahli mesyuarat tingkap pun bersidang lagi, kali ni tajuknya aku rasa agak serius sampai ada ahli majlis 'duk nganga' sebab xtau nak celah. 'Tutup mulut tu Pak Abu nanti masuk lalat'...hahaha. Kali ni kisah tentang PPSMI, rasanya ramai yang telah mengulas dan mengupas tentang benda ni. Aku 'search' dlm internet pun banyak laman sesawang yang menentang tentang hal ini. Ahli mesyuarat tingkap pun kebanyakkan semua x setuju dan berhujah dengan fakta-fakta yang menarik. Kiranya sampai pusing dunia le punya fakta, x sangka tinggi juga intelektual group tingkap aku ni...hahhahha

Cikgu Li (nama samaran...dia takut kena tukar) salah sorang panel 'mengomen' (bukan beromen) dari sudut pembelajaran sistem tu sendiri.


ii) Buku Panduan Guru (Teacher's Guide)

Buku Panduan Guru disediakan untuk guru sebagai sumber rujukan dan panduan supaya memudahkan guru merancang dan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran secara berkesan. Buku panduan ini juga membantu guru mengemaskini dan meningkatkan pengetahuan sains dan matematik serta merangsang kreativiti guru dalam P&P. Buku Panduan Guru adalah komponen Pakej Buku Teks Sains dan Matematik untuk Tahap Dua serta Pakej Buku Teks Matematik Tahun Satu.

Kata dia cikgu sendiri x bersedia untuk mengajar matapelajaran dalam B.I. Kalau dah cikgu sendiri x bersedia anak murid camana ye?? 'Cikgu kencing berdiri anak murid kencing berlari' habis kalau kencing berlari cucu cicit kita kencing camana le plak ye?? Mau le kencing manis.............

Apa yang aku nak ulas skrg ni adalah pasal kedudukan Menteri Pelajaran dalam rombakan sistem pelajaran di negara kita. Setiap kali ubah menteri mesti sistem kena ubah, lama kelamaan kita juga yang pening dah xtau nak ajar anak camana. Adakah perlu sistem pendidikan tu diubah setiap kali pak menteri berubah??. Kalau nanti kerajaan berubah adakah sistem pendidikan berubah lagi, brapa byk mau berubah daaa!!

Habis tu kemana le dasar-dasar pelajaran yang telah dibuat ketika dahulu adakah telah di'recyclebin' kan? Aku rasa apa yang patut diubah adalah kedudukan MP (Menteri Pelajaran) tu sendiri. Maksudnya MP tiada kuasa untuk mengubah dasar atau apa ke jadahnya dalam akta pendidikan dengan sewenang-wenangnya. Biarkan pembuat dasar itu adalah orang akademik atau org yang mmg pakar dalam bidang pendidikan. Waktu dulu ada Penyata Barnes (1950), Penyata Razak (1956), Lapuran Rahman Talib (1960) dan mcm 2 lagi le yang membuat dasar pelajaran. Walaupun dasar2 ini ditentang tapi kita dapat fahami ada kajian mendalam untuk menentukan sistem pendidikan negara. Ini tidak tukar je menteri tukar le sistem, gilo H1N1 gamaknya kut? Rasanya ini melibatkan kedudukan MP tu sendiri. Kita maklum sesapa je kalau duduk kat 'seat' tu ada can le jadi PM, jadi nak tunjukan MP tu best maka buatlah pelbagai cadangan yang menyusahkan rakyat. Skrg ni heboh plak nak lulus B.I dalam SPM, nak lupuskan PPSMI yang dahulu. Abis tu pelajar yang terlibat dengan PPSMI dahulu camana plak x ke rugi jadinya. Sapa yang malu depa dan keluarga depa juga nooo..

Tahun 70'an dahulu tulisan jawi sekolah rendah telah dihapuskan oleh MP ketika itu. Maka berapa ramai orang Melayu x tau menggunakan tulisan Jawi. Rasanya ramai generasi aku masa skrg susah nak membaca atau tulis dalam Jawi. Orang kata 'merangkak' le baca Jawi! Perghh..korang ingat senang ke nak membaca kena merangkak mau haus lutut wehh.Lagi satu malu kat anak2, depa terer sbb ada kelas Agama waktu petang skrg ni.Mak ayah...huh hampeh!! Tu le penangan dan kesan dari penghapusan tulisan Jawi dalam pendidikan negara. Kesannya nampak ketara selepas 10-20 tahun bukan sekejap itu. Tu tulisan Jawi kalau Pak Menteri wat larangan 'masuk jawi' tak boleh camana.....lagi le haru biru.

Kali ni aku harap kita sebagai rakyat Malaysia dapat mengubah menda camni. Tak kira le sesiapa pun nak memerintah atau pegang jawatan MP tu nanti jgn ikut sedap hati nak memandai ubah dasar. Gilo weh rakyat camni duk pening asyik tukar2 aje. Dah xde keje lain kut?

Mesyuarat Tingkap ditangguhkan sehingga jam 3.00 pagi. Alamak melepas lagi............!!

0 pesan memesan: